Zit Brussel te wachten op metro 3?

Metrolijn 3 is ongetwijfeld ons grootste project dit decennium. De werf ging dit najaar definitief van start en in 2030 zal de lijn je in 20 minuten van Vorst, via het stadscentrum, naar Evere brengen. Maar zit de Brusselaar wel te wachten op metro 3?

75 procent voor metro 3

Gebruik je vaak de metro? Vind jij het huidige metronet voldoende uitgebreid? En zit jij te wachten op een nieuwe metrolijn? Dat en nog heel wat andere dingen vroeg onderzoeksbureau Indiville, in opdracht van de MIVB en Beliris, in september 2020 aan een representatief staal van 1.020 Brusselaars. Wat blijkt? Maar liefst 75 procent van inwoners van het Gewest is voorstander van de uitbreiding van het metronet en vindt dat metrolijn 3 noodzakelijk is.

Als je enkel kijkt naar de inwoners van Vorst, Schaarbeek en Evere – dat zijn de gemeenten die metrolijn 3 zal doorkruisen – dan loopt dat aantal voorstanders zelfs op tot 82 procent!

Metro efficiëntste vervoermiddel

Uit het onderzoek blijkt trouwens dat 35 procent van de mensen die de metro vandaag niet gebruikt, als reden geeft dat ze geen lijn in de buurt hebben en 10 procent omdat er geen metro naar hun bestemming gaat.

Driekwart van de Brusselaars vindt de metro nochtans het meest efficiënte vervoermiddel om zich naar de andere kant van de stad te verplaatsen.

Grote meerderheid wil uitbreiding

De verklaring ligt in het volgende cijfer. Slechts 36 procent van de Brusselaars vindt het huidige metroaanbod voldoende. Voor gemeenten die geen metro hebben, zoals Vorst, Schaarbeek en Evere, daalt dat zelfs tot minder dan een derde. Dezelfde tendens zie je in andere zones die minder goed bediend zijn door de metro.

Logisch gevolg: een grote meerderheid, zo’n driekwart van de ondervraagden, is voorstander van een uitbreiding van het metronet en ondersteunt de ontwikkeling van de nieuwe metrolijn 3 naar het noorden. Dit cijfer loopt zelfs op tot 82 procent voor de gemeenten Vorst, Schaarbeek en Evere.

Slechts 7 procent van de Brusselaars meent dat een uitbreiding van het metronet niet nuttig is.

Metro 3 een duidelijke behoefte  

De toekomstige metrolijn 3 betekent een nieuwe, snelle en efficiënte verbinding voor Brusselaars én pendelaars. Uit de enquête blijkt dat ze een antwoord biedt aan een heel duidelijke behoefte, zeker voor de inwoners die de metrolijn zal bedienen.

De belangrijkste voordelen die de respondenten vernoemen zijn de verbetering van het openbaarvervoersaanbod en de toegankelijkheid van Brussel, de vermindering van files en de mogelijkheid om zich sneller te verplaatsen.

Cijfers over metro 3

Grote werf

Metrolijn 3 is ongetwijfeld het grootste project van dit decennium in Brussel. De lijn zal station Albert in Vorst, in het zuiden Brussel, verbinden met het toekomstige station Bordet in Evere, in het noorden. Metro 3 loopt via de huidige premetro van lijnen 3 en 4 tussen Noordstation en Albert.

Het project bestaat uit twee fasen. De MIVB neemt de eerste fase voor haar rekening. Die werf is al van start gegaan en zal de bestaande premetro tussen Albert en Noordstation omvormen tot een volwaardige metro. Er wordt onder meer een nieuw station, Toots Tielemans, en een nieuwe tunnel gebouwd. Deze werken moeten in 2025 afgelopen zijn. Dit deel kan dan al als metro in gebruik genomen worden.

Beliris zorgt voor de tweede stap van het project. Die bestaat erin een nieuwe tunnel te graven die het Noordstation en Bordet verbindt via Schaarbeek en Evere. Op dit gedeelte worden 7 nieuwe stations gebouwd. Deze werken gaan van start in 2023 en zouden in 2030 moeten afgerond zijn.

Alle informatie over metrolijn is terug te vinden op de website van Metro 3.