Hou je voor je eigen veiligheid altijd goed vast

Bij de MIVB voeren we regelmatig campagnes waarbij we onze reizigers eraan herinneren dat het belangrijk is om zich vast te houden in het openbaar vervoer, voor hun eigen veiligheid. Valpartijen in het Brussels openbaar vervoer zijn immers één van de meest voorkomende ongevallen.

Elke dag vervoeren de bussen, trams en metro’s van de MIVB duizenden reizigers van de ene naar de andere kant van de stad. Onze voertuigen hebben te kampen met allerlei onverwachte omstandigheden in het verkeer: een auto die uitwijkt zonder waarschuwen, een noodrem, een put in het wegdek,… Ook al zijn de bestuurders opgeleid om defensief te rijden, bruusk remmen is nooit uitgesloten. Op dat moment kunnen vooral rechtstaande reizigers die zich niet of niet goed vasthouden, ten val komen in het voertuig.

“Jullie zijn onze houvast, houd je dus goed vast”

Elk jaar telt de MIVB honderden valpartijen van reizigers in de voertuigen, de grote meerderheid in de bussen en de trams. Om zulke incidenten te vermijden lanceren we een nieuwe sensibiliseringscampagne. De slogan luidt: “Jullie zijn onze houvast, houd je dus goed vast.”

Ook sporters houden zich best goed vast

Op sociale media krijgt de sensibiliseringsboodschap een humoristisch kantje. Twee american football-teams, de Brussels Tigers en de Brussels Black Angels, nemen het in de tram tegen elkaar op tijdens een noodremming. Het was een schaar steen papier-duel die over het verloop van de wedstrijd beslist heeft.

De spelers hebben een noodremming ondergaan op het testspoor in de stelplaats Haren. De tram reed op dat moment aan 60km/u… Het resultaat kan je in het filmpje bekijken. Ter info: geen enkele speler werd gewond tijdens de filmopname. 🙂

Smartphones, spelletjes, afleiding…

Het gebruik van de gsm, afleiding, lectuur, pakjes in de hand,… Er zijn heel wat redenen om zich niet of slecht vast te houden wanneer we rechtstaan in het openbaar vervoer. “Ik stel vast dat er almaar meer redenen zijn om niet op te letten, zoals het gebruik van de smartphone, waardoor mensen er niet meer aan denken zich vast te houden”, benadrukt Amal, verantwoordelijke Risk & Safety bij de tram.

Gaëtan, verantwoordelijke Risk & Safety bij de bus herinnert er dan weer aan dat “de bus beweegt: remmen, versnellen, bochten nemen,… Zich niet vasthouden in een bewegend voertuig, dat is een risico nemen om te vallen. Er kan altijd een noodremming nodig zijn, of een uitwijkmanoeuvre… De stangen en handgrepen zijn er om de veiligheid van de reizigers te verzekeren? Het is dus belangrijk dat ze ook worden gebruikt.”

De metro is niet onderhevig aan het wegverkeer zoals de tram en de bus, maar ook daar kunnen valpartijen gebeuren. “We stellen vast dat dit voornamelijk gebeurt bij het vertrekken of aankomen in een station wanneer de reizigers zich verplaatsen om te gaan zitten of om uit te stappen. Het is ook het ogenblik waarop de snelheid van de metro varieert, onder andere bij het remmen. Er kunnen zich ook veiligheidsremmingen voordoen tijdens het traject. Daarom is het essentieel dat de reizigers zich altijd goed vasthouden in de metro”, legt François uit, Risk & Safety manager bij de metro.

Quiz veiligheid

Wil je je kennis testen over veiligheid op het Brussels openbaar vervoer? Doe het hieronder!