Startpagina MIVB Stories
MIVB stories, welkom achter de schermen van de MIVB
MIVB stories, WELKOM ACHTER DE SCHERMEN VAN DE MIVB
MIVB stories

Waar leiden de sporen van Ossegem en Beekkant heen?

Wie vaak in de buurt is van Ossegem en Beekkant heeft het misschien al opgemerkt: er lopen twee sporen weg van het station. Eentje stopt niet ver van Ossegem, het andere aan Beekkant. Maar waarvoor dienen die sporen? Zijn ze überhaupt nog in gebruik? We leggen het uit.

Beide sporen zijn een overblijfsel van de periode waarin het Weststation nog een groot rangeerstation was met toegang tot de industrie en winkels in de omgeving. Op deze kaart kan je vergelijken hoe het er vroeger en nu uitzag.

Goed om weten is dat terwijl het Weststation tot in de jaren ’70 een goederen- en reizigersstation was. Dat laatste lag toen wel aan de Gentsesteenweg en niet aan de Ninoofsesteenweg, in het Weststation, waar het huidige NMBS-station zich bevindt.

Ossegem

Het spoor aan Ossegem wordt niet meer gebruikt. Het is een oud spoor van de NMBS dat de MIVB begin jaren ’90 in gebruik nam. Tot enkele jaren geleden was het nog een actieve connectie met het netwerk van Infrabel. Uitzonderlijk werd die verbinding gebruikt om bijvoorbeeld een slijptrein of werktrein via het gewone spoornetwerk tot op het metronet te brengen. Er bestaat vandaag nog steeds één verbinding tussen het netwerk van de MIVB en Infrabel, maar dan in het depot Haren. Deze verbinding (spoorlijn 26) wordt gebruikt om onder andere onze nieuwe metro M7 die geleverd wordt in Haren over te brengen naar het depot Delta.

Speno trein

De verbinding met het netwerk van Infrabel/NMBS aan Ossegem was vroeger nodig om de zogenaamde Speno-trein, die de MIVB toen huurde, van het oostelijke metronetwerk naar het westelijke metronetwerk van Brussel te laten rijden. Een Speno-trein wordt ook wel een “slijptrein” genoemd en wordt gebruikt voor het slijpen, meten en inspecteren van rails, wissels en bovenleidingen.

speno_trein

Het konvooi van die Speno trein was namelijk te zwaar om door de brugtunnel tussen het Centraal station en De Brouckère te kunnen rijden. De MIVB heeft nu een eigen, lichtere Speno die wel door de brugtunnel tussen Centraal station en De Brouckère kan, waardoor de verbinding aan Ossegem niet meer gebruikt wordt.

Het spoor waarop de Speno zich bevindt is hetzelfde als het spoor dat momenteel langs de terminus van lijn 87 in Beekkant loopt.

Beekkant

Ook de spoorverbinding aan Beekkant is een oud spoor dat niet meer gebruikt wordt. Het spoor voor de huidige busterminus van Beekkant, liep naar een oude opslagplaats waar nu een opleidingscentrum van Infrabel wordt gebouwd.

Een ander spoor dat de Machtenslaan oversteekt zorgde dan weer voor een industriële verbinding met een site van Delhaize. Tot het einde van de jaren ’80 gebruikte Delhaize het om wijn aan te voeren per trein. Het bottelde die wijn namelijk nog zelf op hun terrein.

De gemeente voorziet een volledige herinrichting van de buurt rond Beekkant in 2024/2025. Die werken zouden mogelijk het definitieve einde van deze sporen kunnen betekenen.

Gerelateerde artikelen
Deel

Suivez-nous