Hoe reizigers tellen jouw comfort verbetert

Waarom is het zo belangrijk dat je jouw ticket of abonnement valideert? Het is één van de manieren waarop we tellen hoeveel reizigers de MIVB vervoert. Elk jaar gebruiken miljoenen reizigers het openbaar vervoer om zich in Brussel te verplaatsen. In 2021 alleen al registreerde de MIVB 273,8 miljoen verplaatsingen. Voor de Covid waren er dat zelfs nog 200 miljoen meer! Maar waarom passagiers tellen? Simpelweg om onze diensten te verbeteren en een efficiënter en comfortabeler openbaar vervoer aan te bieden. Maar reizigers tellen is ingewikkelder dan het lijkt.

Reizigers tellen met sensoren

Hoe weten we nu of jij een (of welke) bus, tram of metro hebt genomen? Hiervoor worden verschillende methoden gebruikt. De eerste manier is gebaseerd op sensoren.

Momenteel is 52% van onze vloot voor bovengronds vervoer uitgerust met sensoren aan de deuren van de voertuigen. Tegen 2025 is het de bedoeling dat de hele vloot ermee is uitgerust. Deze automatische sensoren tellen het op- en afstappen van onze voertuigen. De sensoren zijn ook aanwezig in de metrostations, aan de toegangspoortjes.

Dankzij de combinatie van deze verschillende sensoren kunnen we jou bijvoorbeeld laten weten welke momenten in de week druk zijn en welke stations het drukst zijn.

Maar wat met voertuigen die geen sensor hebben, zoals de oudere T2000-trams of PCC’s? In dit geval tellen we de passagiers handmatig. Deze manuele methode helpt het aantal reizigers te bepalen op lijnen die gedeeltelijk door PCC- en T2000-trams worden bediend, zoals lijn 44.

Jouw ticketje of abonnement scannen: een gebaar dat telt!

Jouw ticketje valideren, voor een korte of lange reis, is ook een manier om reizigers te tellen. Door je ticket te scannen, kunnen we waardevolle statistische gegevens verzamelen. “De informatie waarover wij na de validering beschikken, is algemene informatie”, verklaart Valérie Haemers, Manager Network Data bij de MIVB. “Deze gegevens zijn uiteraard gecodeerd, dus anoniem.” En het helpt ons om jouw reis te verbeteren!

De verzameling van die gegevens wordt bijvoorbeeld gebruikt om het vervoersaanbod van de MIVB aan te passen door op een lijn extra voertuigen in te zetten. “We bekijken bijvoorbeeld of op een lijn veel schoolabonnementen worden gevalideerd en of we extra bussen moeten laten rijden op woensdagmiddag. De validatie van je ticket is dus van onschatbare waarde voor de verbetering van ons aanbod“, legt Valérie uit.

Door jouw ticket te scannen, kunnen we dus het aantal reizigers nauwkeuriger berekenen om zo ons aanbod zo goed mogelijk af te stemmen op de vraag.

Waarom reizigers tellen?

Optimaliseren dienstverlening

Het tellen van reizigers biedt dus de mogelijkheid om onze dienstverlening en ons net te verbeteren. Het is van essentieel belang voor de goede werking van ons vervoersaanbod. Neem bijvoorbeeld de voertuigbezetting. Die wordt berekend via het geschatte aantal personen aan boord van een voertuig tussen twee haltes.

Vermijden van overvolle voertuigen

De bezetting van onze voertuigen bekomen we via verschillende manieren, onder meer door het tellen van passagiers. Het aantal reizigers per voertuig of de “bezetting” kan je berekenen met technische middelen, gerelateerd aan het gewicht van het voertuig in lege toestand en met passagiers.

Daarbovenop kan de bestuurder of chauffeur op een speciale knop drukken om aan te geven dat er teveel reizigers op de bus zitten. Weten hoeveel personen op een voertuig zitten is dus zeer nuttig, omdat je aan de hand daarvan kan ingrijpen en meer voertuigen inzetten.

Je zou echter kunnen denken: “Ja, maar als je je ticket valideert, dan moet je toch niet het aantal passagiers tellen om de bezetting van een voertuigen te kennen?” Toch wel, legt Valérie Haemers uit. “Stel je een buslijn voor met 10 haltes, met 10 validaties bij elke halte. Als we alleen deze informatie kennen, zou je denken dat in totaal 100 mensen deze lijn hebben gebruikt. Dat is essentiële informatie, maar zeker niet voldoende om het juiste type voertuig te kiezen om op de lijn in kwestie in te zetten.”

Als we naast de validaties ook tellingen toevoegen, is het resultaat heel anders. “Stel dat we naast validaties ook tellingen (hetzij technisch of manueel) in onze berekeningen opnemen. En dat we dankzij de tellingen weten dat er bij elke halte 10 mensen instappen en 10 uitstappen… Dat wil zeggen dat er maar 10 mensen aan boord zijn tussen twee haltes. Dan begrijp je dat je in een heel andere bezetting krijgt, dan die 100 mensen in het begin van het voorbeeld.”

Inderdaad: als op één buslijn 100 mensen reizen, is een gelede of accordeonbus nodig.
Terwijl met 10 personen een standaardbus meer dan voldoende is.