Startpagina MIVB Stories
MIVB stories, welkom achter de schermen van de MIVB
MIVB stories, WELKOM ACHTER DE SCHERMEN VAN DE MIVB
MIVB stories

Met de MIVB naar jouw concert in het Koning Boudewijnstadion

Deze zomer zijn er opnieuw heel wat concerten in het Koning Boudewijnstadion in Brussel. Met de MIVB geniet je vlot en zonder zorgen van jouw avond plezier! Voor heel wat concerten bereidt de MIVB al maanden op voorhand een efficiënt en veilig mobiliteitsplan voor. In dit artikel leggen we je uit hoe dat in zijn werk gaat.

Twee maanden voorbereiding

De voorbereiding begint al enkele maanden voor het concert. De MIVB houdt in het grootste geheim een planningsvergadering met de NMBS en de concertorganisator. Die laatste stelt zijn mobiliteitsplan voor op basis van enkele schattingen: de woonplaats van de concertgangers, hun vervoermiddel, het aantal beschikbare/vereiste parkeerplaatsen,… En op basis van dit plan kunnen de MIVB en de NMBS zich verder organiseren: afspraken maken rond de Event Pass, het inleggen van extra treinen, maar ook de organisatie in de stations zelf.

Wist je dat? Het vervoersaanbod wordt berekend op basis van vorige concerten, waarbij nog wat marge wordt genomen. Bijvoorbeeld het U2-concert enkele jaren geleden, het concert van Beyoncé het jaar daarvoor… en dat van One Direction in 2015. De MIVB… dat is alles voor muziek!

Meer personeel in het station, meer metro’s en meer trams

Zoals we al eerder schreven moet er een plan zijn om de toestroom aan reizigers op te vangen. De reizigers moeten hun Event Pass registreren aan een GO-verkoopautomaat in het station. Er zijn meerdere scenario’s voorzien bij lange wachtrijen in het station. Zo staan onder meer extra stationsmedewerkers paraat om je te helpen.

Naast de organisatie voor de reizigers in het station, is er ook een versterkt aanbod van trams en metro’s de dag zelf. Vanaf 17 uur (in de vakantieregeling) wordt metrolijn 2 verlengd tot halte Koning Boudewijn. Er zijn 6 reservemetrostellen voorzien voor het einde van het concert. Wanneer de concertgangers buitenkomen is zo ook lijn 6 versterkt.

Voorts staan er voor jou ook 5 extra trams klaar op lijnen 7, 9, 51 en 93. Daarnaast houden we ook 2 bussen in reserve die we kunnen inzetten bij een eventueel incident.

De toegang tot het stadion gebeurt via verschillende stations. Op elk toegangsticket vind je een kleur die overeenkomt met het juiste station:

  • geel of grijs: station Houba-Brugmann
  • groen of blauw : station Heizel

Echt teamwerk

Er is natuurlijk ook het luik veiligheid, waarbij de MIVB samenwerkt met de spoorwegpolitie en de lokale politie.

Er worden op voorhand allerlei informatiepanelen voor de reizigers aangebracht. In het stadion zelf kondigen luidsprekers in real time aan wanneer bepaalde toegangen tot de stations Heizel of Houba-Brugmann gesloten moeten worden. Het station Koning Boudewijn zal sowieso dicht blijven omdat het perron te smal is en de toegang tot het station te moeilijk om de massa mensen te verwerken.

concert stade roi baudouin stb heysel

Na het concert

Je hebt je Event Pass kunnen valideren, de metro genomen en bent in de loop van de namiddag of de avond in de Heizel toegekomen… Je hebt een fantastische tijd gehad, en een beetje “meegezongen” met jouw idolen. Het concert loopt op zijn einde en het is tijd om naar huis te gaan.

Dit is het drukste moment van de avond voor de MIVB. De extra trams en de metro’s die stonden te wachten aan verschillende eindpunten worden opgeroepen om de reizigers in alle veiligheid naar huis te brengen. De metro moet reizigers oppikken aan halte Heizel maar ook in Houba-Brugmann. Daarom moeten er 2 à 3 wagons leeg blijven in Heizel zodat de reizigers in Houba-Brugmann gemakkelijk kunnen opstappen.

Onze medewerkers zullen de reizigers dus naar voren of achteren van een metrowagon leiden zodat iedereen plaats heeft. De medewerkers staan bovendien in contact met hun collega’s van de dispatching om alles zo vlot mogelijk te laten verlopen.

De metrostellen komen dan één voor één toe in het station waar de speciale treinen van de NMBS de concertgangers opwachten. Communicatie is op dat moment essentieel: niemand mag zijn/haar trein missen! Ook al zetten we extra voertuigen in, toch moeten reizigers een beetje geduld oefenen. Je kan nu eenmaal niet duizenden mensen tegelijk de metro laten nemen. Dat zou niet veilig zijn.

En wat als er een technisch defect is? Ook hiervoor zijn verschillende scenario’s uitgewerkt, zoals pendelbussen voor als het verkeer lang onderbroken zou zijn.

Coldplay, Ed Sheeran, The Rolling Stones… We zouden graag eens gaan zwaaien en hadden ze graag een pakje friet met mayonaise gebracht, maar alleen de concertorganisator weet waar de artiesten verblijven. De MIVB wordt enkel op de hoogte gehouden als het concert later begint/langer duurt dan voorzien. In dat geval worden de nodige maatregelen getroffen voor de mobiliteit en verwittigen we de chauffeurs dat ze langer zullen moeten rijden!

We hopen dat je nu een beter zicht hebt op de organisatie van grote evenementen op de Heizel en het Koning Boudewijnstadion, en wensen je alvast een fijn concert toe!

Gerelateerde artikelen
Deel

Suivez-nous