MIVB stories, welkom achter de schermen van de MIVB
MIVB stories, WELKOM ACHTER DE SCHERMEN VAN DE MIVB
MIVB stories

Hoe de MIVB met data omgaat

Capture-datas

Hoe de MIVB met data omgaat

We leven in een ultra verbonden wereld. De digitale evolutie genereert data, vaak gekoppeld aan onze gebruiksgewoonten zoals internet, telefonie … Bij de MIVB gebruiken we ook anonieme data van onze voertuigen, onze automaten, onze roltrappen … Maar ook de ‘Big data’ van de passagiersstroom. Deze gegevens hebben veel voordelen. We gebruiken ze om de efficiëntie en de kwaliteit van het vervoer voor onze reizigers te verbeteren. We leggen even uit waarom data voor MIVB zo belangrijk is en hoe data jouw ervaring als reiziger kan verbeteren.

Verschillende soorten data

Toen ik bij de MIVB begon te werken, wist ik al dat het een modern bedrijf was, dat qua data gelijke tred wilde houden met de grootste bedrijven. De MIVB stond dan ook zeer open om data op verschillende manieren te gebruiken.” Legt onze expert Rob Roemers uit in de 3de aflevering van onze podcast “Op weg”. Deze voormalig ondernemer is al 20 jaar gespecialiseerd in het vak en is onze “Head of Datas & Analytics”. In het kort: ‘data-expert’.

De MIVB verzamelt data in meerdere domeinen. “We houden bijvoorbeeld financiële gegevens bij, maar ook data op vlak van onze voertuigen en technische aspecten zoals onze toegangspoortjes. Data heeft invloed op alle gebieden.​”

Hoe meer een bedrijf digitaliseert, hoe meer gegevens het heeft. De MIVB is geen uitzondering op de regel. “We gaan niet terug in de tijd, dus we zullen altijd steeds meer digitale tools gebruiken die data leveren. En met deze gegevens kunnen we onze diensten verbeteren.​

Rob Roemers, data-expert bij de MIVB
Foto: Rob Roemers, data-expert bij de MIVB

De gegevens worden opgeslagen en beveiligd op onze servers. “Momenteel is ons grote project de migratie van onze niet-gevoelige data naar een nog veiligere cloud, om ze op te slaan en te gebruiken in een modernere omgeving. Het voordeel van dit project is dat we deze gegevens in realtime kunnen gebruiken, bijvoorbeeld om het verkeer op ons netwerk te laten zien.

De MIVB en het gebruik data

De MIVB verzamelt heel wat gegevens waarmee we het dagelijks leven kunnen verbeteren. “Wanneer een klant zijn reis valideert, verzamelen we anonieme gegevens. We zijn niet geïnteresseerd in individuele gegevens, in tegenstelling tot geaggregeerde gegevens. Deze gegevens leveren ons belangrijke elementen op zoals bijvoorbeeld het aantal aanwezigen op het station, het aantal reizigers in een tram of metro. We gebruiken ze ook om erachter te komen of het ene station drukker is dan het andere.​”

Daarom is het belangrijk om je reizen te valideren. “Validatie verbetert zeker onze dienstverlening. Hierdoor weten we of we bijvoorbeeld de frequenties moeten verhogen, grotere voertuigen in dienst moeten nemen of onze frequenties op een lijn moeten verbeteren. Zonder validatie verlies je veel van die data en werk je bijna blindelings.

De gegevens waarover de MIVB beschikt, informeren ook onze reizigers. Sinds kort geven we op onze website en onze app nu de verkeersdrukte van ons netwerk aan. Met andere woorden, wanneer het de beste tijdsperiode is om met de MIVB te reizen.

Door deze gegevens correct te gebruiken, hebben we zicht op het verkeer op ons netwerk en hebben we dus realtime zicht op het aantal passagiers op ons netwerk. We weten nu bijvoorbeeld of er een bezoekerspiek is of niet op het net. De reiziger kan dan, indien mogelijk, eerder of later vertrekken om piekmomenten te vermijden.

Data creëren mogelijkheden

Onze nieuwe voortuigen zijn intussen voor een groot stuk gemoderniseerd, inclusief nauwkeurige gegevens over technische elementen. “Met de data die we verzamelen van de interne computers van onze elektrische bussen die momenteel worden getest, hebben we bijvoorbeeld de mogelijkheid om nauwkeurige analyses uit te voeren op hun batterij. Zo zien we de invloed van rijstijl, temperatuur of verkeer op de capaciteit van een accu en dus hoe lang een bus kan rijden vooraleer hij moet opladen.”​

Deze informatie is daarom van onschatbare waarde om onze diensten te verbeteren en de best mogelijke omstandigheden te creëren voor het comfort van onze reizigers.

We kunnen bijvoorbeeld onze bestuurders adviseren op basis van data. De verzamelde gegevens helpen ons ook om beslissingen te nemen over bestellingen voor nieuwe bussen. Onze aankoopbeslissingen zijn veel meer gebaseerd op data dan voorheen.​”

Hoe data het leven van de reiziger kan verbeteren

De MIVB heeft honderden ticketautomaten. De gegevens die we daar verzamelen, geven ons een beter zicht over onze automaten, bijvoorbeeld om hun beschikbaarheid en toegankelijkheid te controleren.

We hadden een automaat bij een supermarkt laten plaatsen. Met behulp van gegevens van deze machine ontdekten we dat er op dinsdagochtend geen (of zeer weinig) verkopen werden geregistreerd. Dat was verrassend omdat de gegevens op elk ander moment van de week zoals normaal verliepen. Dus gingen we ter plekke … en ontdekten het probleem.

De automaat werd elke keer tijdens de spits geblokkeerd door een leverancier van een supermarkt. Het was daarom voor onze reizigers onmogelijk om er gebruik van te maken. De winkeleigenaar verbreedde daarop de ingang van de winkel. De leverancier kan nu zijn leveringen doen zonder onze automaat te blokkeren.

Steeds meer data?

De MIVB heeft nog heel wat toekomstige projecten in petto. Door technologische vooruitgangen zullen andere gegevens zowel intern als extern worden verzameld. “We gaan stap voor stap op weg naar de automatisering van een aantal van onze diensten. Er zullen dus in de toekomst meer gegevens worden verzameld. Gegevensbeveiliging is echter ons belangrijkste doel. En deze anonieme gegevens dienen maar twee doelen: om efficiënter te zijn in onze dagelijkse ontwikkeling en vooral om onze reizigers gelukkig te maken!

Graag meer weten?

Luister naar onze podcast waar Rob Roemers met ons praat over het gebruik van data bij de MIVB.

Gerelateerde artikelen
Deel

<span data-metadata=""><span data-buffer="">Copyright © 2022 stibstories