MIVB stories, welkom achter de schermen van de MIVB
MIVB stories, WELKOM ACHTER DE SCHERMEN VAN DE MIVB
MIVB stories

Chauffeurs en fietsers draaien rollen om

Formation bus

Chauffeurs en fietsers draaien rollen om

Onze buschauffeurs kruipen tijdens hun opleiding voortaan in de huid van fietsers. Letterlijk, want ze nemen zelf plaats in het zadel! Het doel: meer wederzijds begrip en veiliger verkeer. In dit blogartikel lees je hoe dat werkt en geven we in 5 video’s ook een pak tips voor fietsers.

Een bus of tram kan voor fietsers heel intimiderend zijn, zeker wanneer die op korte afstand voorbijrijdt. Om dat zelf aan de lijve te ondervinden, moeten Brusselse buschauffeurs tijdens hun opleiding voortaan zelf plaatsnemen in het zadel, terwijl een bus kort langs hen scheert. De bedoeling is de chauffeurs te sensibiliseren om voldoende afstand te houden. Bekijk de video hieronder om te zien hoe dat er aan toegaat (en lees verder onder de video).

Wederzijds begrip en veiligheid

Chauffeurs bewust maken door ze zelf te laten ervaren hoe het voelt wanneer een bus voorbijkomt is verre van het enige dat we doen. Om te zorgen voor meer wederzijds begrip en veiligheid werkt de MIVB sinds 2022 samen met de 3 fietsverenigingen die in Brussel actief zijn: de Fietsersbond, Pro Velo en GRACQ. Door ervaringen uit te wisselen en zelf in elkaars rol te kruipen, kunnen zowel de opleiders van fietsers als bestuurders alle mogelijke tips integreren in hun opleiding.

Een van de meest zichtbare resultaten van die uitwisseling zijn 5 videos die je op de sociale media van de MIVB kan terugvinden. In de video’s geven bestuurders tips aan fietsers en omgekeerd.

Veilig in het verkeer: 7 belangrijke tips voor fietsers en steppers

Geen tijd om de video’s te bekijken? We zetten nog even alle tips op een rijtje:

1. Communiceer duidelijk en non-verbaal

Zorg ervoor dat je goed communiceert met andere bestuurders. Maak oogcontact wanneer mogelijk en gebruik handgebaren om aan te geven welke manoeuvres je gaat uitvoeren. Dit helpt om misverstanden te voorkomen en zorgt voor een vlotte interactie op de weg.

2. Zorg dat je goed zichtbaar bent

Draag altijd fluokleding en gebruik fietsverlichting, zowel overdag als in het donker. Dit verhoogt je zichtbaarheid, vooral in druk verkeer met trams en bussen. Hoe zichtbaarder je bent, hoe makkelijker het is voor chauffeurs om op tijd op je te reageren.

3. Volg altijd de verkeersregels

Hou je aan de verkeersregels. Of je nu fietst, stept of te voet bent, volg de verkeerslichten, borden en markeringen. Dit zorgt voor voorspelbaar gedrag, wat de veiligheid voor zowel jou als andere weggebruikers vergroot.

4. Houd voldoende afstand

Blijf op veilige afstand van bussen en trams. Ze kunnen plotseling stoppen of vertrekken, en een veilige marge geeft je voldoende tijd om te reageren op onverwachte situaties.

5. Blijf geduldig en rustig

Het verkeer in steden kan hectisch zijn, maar geduld en kalmte helpen om veilig te blijven. Neem geen onnodige risico’s.

6. Steek tramsporen op de juiste manier over

Wanneer je tramsporen moet kruisen, doe dit altijd in een rechte hoek. Door de sporen schuin over te steken, riskeer je dat je wiel vast komt te zitten, wat gevaarlijke situaties kan veroorzaken.

7. Stap af als je de weg oversteekt

Bij het oversteken van drukke wegen, vooral wanneer je een tramspoor kruist of op een kruispunt komt, is het veiliger om even van je fiets te stappen. Dit geeft je meer controle en zicht op de situatie.

Opgelet van de dode hoek

Zoals we aangeven in onze tips is het belangrijk voldoende afstand houden van de bus, maar het is daarbovenop ook belangrijk rekening te houden met de “dode hoek”. In deze zones kan onze buschauffeur jou niet zien en ze zijn dus absoluut te vermijden.

Op onze bussen zelf staat aangegeven wanneer je je in een dode hoek bevindt. Ken jij ook de plekken waar dat het geval is? We overlopen ze nog eens in deze video:

    Minder ongevallen

    De samenwerking met de verschillende fietsverenigingen werpt duidelijk zijn vruchten af, want het aantal ongevallen tussen bussen en trams van de MIVB en een fiets of scooter daalde met 20% in 2023.  De bedoeling is dat aantal te laten blijven dalen, want elk ongeval is er natuurlijk één te veel. Daarom krijgen onze chauffeurs en bestuurders verschillende opleidingen waar extra aandacht aan defensief rijden en ongevallenpreventie wordt besteed.

    Gerelateerde artikelen
    Deel

    <span data-metadata=""><span data-buffer="">Copyright © 2022 stibstories