MIVB stories, welkom achter de schermen van de MIVB
MIVB stories, WELKOM ACHTER DE SCHERMEN VAN DE MIVB
MIVB stories

Marly, onze vijfde busremise

vue marly stibmivb drone

Marly, onze vijfde busremise

In 2019 opende de MIVB een nieuwe stelplaats voor bussen: Marly. Gelegen in het noorden van Brussel speelt deze site een sleutelrol in het MIVB-net. Dankzij Marly is er plek voor meer voertuigen en kunnen we zo de groei van het net ondersteunen. Tegelijk bereiden we er actief de toekomst voor, met de geleidelijke komst van elektrische bussen.

Een stelplaats in Neder-over-Heembeek

Brel, Delta, Haren en Klein-Eiland zijn de huidige busstelplaatsen van de MIVB. Er ontbrak echter een depot in het noorden van Brussel dat de verdeling van onze vloot zou gemakkelijken over het hele net. Vlakbij de oude Marly-site aan het kanaal, genaamd naar een voormalige cokesfabriek, en naast het militair ziekenhuis vonden we een terrein voor een nieuwe busremise. Haar positie is strategisch gekozen want de bussen die vanuit Marly vertrekken bedienen het noorden van het gewest en moeten dus minder nutteloze kilometers afleggen. Bovendien schept de nieuwe stelplaats extra ruimte om nieuw geleverde bussen te stallen.

Marly I sinds 2019 in gebruik

De eerste fase van de werf, Marly I, werd afgerond in augustus 2019. Een openluchtlaadstructuur voor elektrische bussen is in opbouw en maakt het nu al mogelijk om de 51 (binnenkort 56) elektrische eCitaro-bussen die op de stelplaats staan, op te laden. Er is een wasinstallatie voorzien, net als tijdelijke sociale voorzieningen (dienstzaal, kleedkamers, enz.) voor de buschauffeurs, technici en hun begeleiding. Vandaag werken bijna 400 collega’s op de site van Marly, van waaruit ze 8 lijnen bedienen, waarvan er binnenkort 2 volledig elektrisch zullen zijn.

Andere vorm van stalling

Dat is wat deze stelplaats zo bijzonder maakt: De bussen worden vlak achter mekaar op één lijn geparkeerd, zoals in een tramstelplaats. In totaal zijn er zo 17 lijnen die samen een blok vormen. Dit heeft het grote voordeel dat er op dezelfde oppervlakte veel meer bussen kunnen geparkeerd worden.

Zodra een bus de stelplaats binnenrijdt, laat de chauffeur het voertuig achter bij een technicus. Die staat dan meteen in voor het onderhoud en parkeert de bus daarna op de juiste plaats, klaar voor de volgende rit. In onze andere stelplaatsen gebeurt die manoeuvre meestal door de chauffeur zelf. Marly zal dus ook bepaalde operationele gewoontes veranderen.

marly stib bus électrique

De bouw van Marly II

Naast de zone van Marly I verrijst momenteel een nieuwe stelplaats met onderhoudsgebouw: een constructie van 190 meter lang en 70 meter breed, die 20 meter boven de grond zal uitsteken. Omdat het terrein hellend is, zal het gebouw twee deels ondergrondse niveaus en drie bovengrondse niveaus tellen.

Marly II zal plaats bieden aan sociale voorzieningen voor een groter aantal collega’s (kleedkamers, kantoren, een dienstzaal, vergader- en opleidingslokalen, een rustruimte, een refter en een cafetaria), een onderhoudsatelier met 21 werkposten, twee magazijnen, een parkeerruimte, twee zones voor tanken en wassen, en een quarantainezone waar een bus geïsoleerd kan worden bij een risico op brand of een ander incident.

De elektrische laadinfrastructuur op de site van Marly I zal bovendien verder worden uitgebreid tot het equivalent van 225 standaardbussen. Om de ecologische impact te beperken, krijgt het gebouw een groendak om regenwater op te vangen en de riolen te ontlasten, zonnepanelen op een groot deel van de daken, en een systeem voor regenwaterrecuperatie voor het wassen van de bussen. De eerste delen van het hoofdgebouw zijn bijna klaar. Intussen zijn ook de funderingswerken gestart voor de parking en de nevengebouwen (voor het tanken, wassen en de quarantainezone).

Verbinding tussen Marly I en Marly II

Momenteel worden de bussen opgeladen via tijdelijke installaties. Tegen eind 2025 zouden de eerste hoogspanningslokalen van Marly II operationeel moeten zijn. Via ondergrondse kabels zullen ze dan de bussen op Marly I van stroom voorzien. In 2027 verhuizen alle teams naar de nieuwe gebouwen. Daarna worden de tijdelijke ruimtes afgebroken om plaats te maken voor extra laadstations, zodat er tegen 2027 voldoende capaciteit is om alle verwachte elektrische bussen op de site onder te brengen.

chantier marly 2 stib

Volledig elektrisch

Met stelplaats Marly zet de MIVB een belangrijke stap in de overgang naar een 100% elektrische vloot tegen 2035. Deze site is ontworpen om te voldoen aan de technische en logistieke noden die bij die evolutie horen. De geleidelijke elektrificatie van ons netwerk past binnen een duidelijke ambitie: een duurzamer openbaar vervoer aanbieden.

Gerelateerde artikelen
Deel

<span data-metadata=""><span data-buffer="">Copyright © 2022 stibstories