We krijgen vaak de vraag op sociale media: hoe werkt de real time informatie over jullie voertuigen en vooral, hoe berekenen jullie de wachttijden aan de haltes ?
Funny how minutes as counted by the #stib are twice as long as regular minutes! Been waiting for 20 min, or should I say 7? #confused
— Margot Rose (@CliffordMargot) 19 maart 2015
We beschikken over verschillende manieren om onze reizigers op de hoogte te houden van de real time positie van onze voertuigen: tijdaanduiders aan haltes en in metrostations, onze bekende app MIVB Mobile, digitale infoschermen in stations … Maar hoe moet je die gegevens interpreteren ?
Een complex systeem
De metro heeft de verdienste over het meest betrouwbare systeem te beschikken. Dankzij de spoorsignalisatie weten we precies waar en wanneer de voertuigen zich bevinden. We kennen ook de tijd nodig om van het ene naar het andere station te rijden en hoe lang een metro halt houdt in de verschillende stations. We weten bijvoorbeeld dat een stop in Kunst-Wet meer tijd vergt omdat er meer reizigers op- en afstappen. Daar houden we rekening mee. Als je al die gegevens koppelt, dan kunnen we de tijd aankondigen dat je moet wachten op de volgende metro.
Voor bus en tram ligt het helaas moeilijker. Hier is het een gps die de locatie van onze voertuigen bepaalt. Onze server ontvangt die gegevens via een 3G-verbinding en vertaalt ze naar de wachttijden die getoond worden op onze verschillende informatiedragers.
In geval van een onverwachte vertraging, zoals een auto die de tramsporen blokkeert, is het onmogelijk de real time informatie aan te passen. De wachttijd wordt immers berekend op basis van de afstand van het voertuig tot de halte. Als de geblokkeerde tram zich bijvoorbeeld op 1 kilometer van de halte bevindt en daar normaal 5 minuten over doet, zal de tijdaanduider 5 minuten blijven aangeven zolang de tram niet verder rijdt.
In tegenstelling tot de metro wordt bij de trams de rijtijd tussen twee haltes bij elke rit en elke tram herberekend. Bij aanhoudende vertragingen (zoals files …) wordt de wachttijd bovendien herberekend volgens het gemiddelde van de drie vorige voertuigen. De wachttijd is een gemiddelde, en kan dus licht afwijken van de exacte situatie op dat moment.
De aangekondigde wachttijd is over het algemeen zeer betrouwbaar, maar blijft een schatting en een momentopname. Je mag hierbij niet uit het oog verliezen dat onze bussen en trams afhankelijk zijn van het verkeer en dat vooral de trams niet om obstakels heen kunnen rijden.
Een goede manier om te anticiperen op mogelijke hinder is regelmatig de aangekondigde storingen, werven en evenementen op onze website te bekijken.
En wat met “spookvoertuigen” ?
Can you please explain why bus 80 to Maes NEVER comes timely & buses “disappear” on the way from Porte de Namur to Idalie stop?
— Joanna Nahorska (@Joanna_Nahorska) 19/10/2016
Onze real time reisinfo vertrekt dus van de geografische positie van voertuigen en kan geen rekening houden met een onverwachte opstopping (zoals bijvoorbeeld een verkeerd geparkeerde auto, iemand die onwel wordt aan boord, verkeersdrukte,…)
En wat gebeurt er eigenlijk met “ spookvoertuigen” ? Dat zijn trams of bussen die aangekondigd stonden op onze schermen en plotseling verdwijnen. Vergeet de complottheorieën: voertuigen gaan niet zomaar in rook op. Ze moeten soms aan de eerstvolgende halte wel meteen rechtsomkeer maken op vraag van onze dispatching. Die kan dat beslissen omdat het voertuig in kwestie een “gat” moet opvullen, ontstaan doordat bijvoorbeeld trams geblokkeerd staan achter een foutgeparkeerde wagen. Als dit gebeurt, verdwijnt het voertuig dat rechtsomkeer maakt van de schermen, aangezien het er toch niet meer zal voorbijkomen.
Het is dus met andere woorden de regulator die vanuit dispatching beslist om een rechtsomkeer te laten uitvoeren, om zo het evenwicht op een lijn te herstellen. In het voertuig wordt dit vaak aangekondigd door de bestuurder met een korte maar krachtige “terminuuus!”. Ben je in dat geval? Geen nood, het volgende voertuig laat in principe niet al te lang op zich wachten.
De toekomst
Wij proberen continu onze reizigersinfo te verbeteren. Op vandaag kunnen we de hinder op ons net in real time meedelen om zoveel mogelijk slechte verrassingen te vermijden.
Binnenkort zullen we jullie ook in onze bussen en trams in real time kunnen waarschuwen als er een storing is op ons metronetwerk, via de luidsprekers en op onze TFT-schermen. Zo kunnen jullie jullie reisweg aanpassen als dat nodig blijkt. Bovendien zal de real time info over aansluitingen aan volgende haltes ook weergegeven worden in onze voertuigen.
We zetten momenteel alles op alles om dit handige systeem te kunnen invoeren en jullie dus nog beter te kunnen informeren.