Met meer dan 52,7 miljoen afgelegde kilometers per jaar en zo’n 150 kilometer tramnetwerk is slijtage van onze sporen onvermijdelijk. Om jouw veiligheid en comfort te garanderen, is het essentieel om deze sporen te onderhouden en te vernieuwen. Daarom hebben we een meerjarenplan ontwikkeld, met als doel elk jaar 10 tot 15 km spoor te vervangen. Je leert er alles over in deze blogpost.
Safety first
De belangrijkste reden om de sporen te vernieuwen is jouw veiligheid. Een versleten spoor kan namelijk een tram laten ontsporen, iets wat onlangs gebeurde met een tram op lijn 8 aan de halte Bosvoorde Station. De vernieuwing van deze sporen werd herhaaldelijk uitgesteld. Het resultaat: een stuk spoor brak door vergevorderde slijtage, met ontsporing tot gevolg. Het is dus heel belangrijk dat alle vernieuwingswerken aan de sporen worden uitgevoerd volgens de planning die de MIVB vastgelegt.
Veiligheid is niet de enige reden om het spoor te vernieuwen. Versleten sporen zorgen ervoor dat tramwielen sneller slijten, wat leidt tot meer geluidsoverlast en hogere onderhoudskosten.
Vernieuwing van de sporen: het meerjarenplan
Spoorslijtage is onvermijdelijk, gezien het aantal kilometers dat onze trams afleggen. Klimatologische factoren, de frequentie van de ritten en de aard van het traject dragen allemaal bij aan deze slijtage. Om dit fenomeen in goede banen te leiden, hebben we een meerjarenplan voor spoorvervanging opgesteld, gebaseerd op de mate van slijtage die onze experts vasstellen. De planning voorziet dat elk jaar gemiddeld 10 tot 15 km spoor wordt vervangen.
In dit plan staan de locaties op het net waar de komende jaren werkzaamheden aan het spoor moeten worden uitgevoerd, in volgorde van prioriteit. Dit komt neer op 15 tot 25 werven per jaar. De werken zijn niet allemaal even omvangrijk en hebben niet allemaal een even grote gevolgen voor de reizigers.
Spoorvervangingen verlopen altijd gecoördineerd met werkzaamheden van andere partijen. Ons meerjarenplan wordt gedeeld met Brussel Mobiliteit om de coördinatie te verzekeren met andere projecten voor de herinrichting van de openbare ruimte en andere werven die een impact hebben op de mobiliteit in de stad.
Het gaat dus niet alleen over de sporen zelf, maar ook bredere projecten. Voor veel projecten gaat de vernieuwing van onze sporen gepaard met werken van bijvoorbeeld nutsleveranciers (water, gas, telefoon, enz.) en met een gevel-tot-gevel aanleg of herinrichting van de openbare ruimte door de wegbeheerder.
Dit is in overeenstemming met de principes van coördinatie van werken en werven binnen het Brussels Gewest. Het verlengt duidelijk de duur van de werken, maar heeft het voordeel dat een weg die net heraangelegd is, niet heropend hoeft te worden.
Antitrillingsmatten en elektrische isolatie
Bij de vernieuwing van de sporen maken we van de gelegenheid gebruik om antitrillingsmatten en een isolatiesysteem voor sporen te installeren om het geluid te verminderen en de veiligheid te vergroten. Onze modernere trams met een grotere capaciteit, zoals de T3000 en T4000, profiteren direct van deze verbeteringen. Dit zijn essentiële investeringen om de toename van het aantal passagiers op te vangen en je reiservaring te verbeteren.
Overlast beperken
We zijn ons volledig bewust van de impact die deze werkzaamheden op jouw reis kunnen hebben. Daarom plannen we zoveel mogelijk werkzaamheden tijdens de schoolvakanties en doen we ons uiterste best om de overlast tot een minimum te beperken. Voor elke werf treffen we alternatieve maatregelen, zoals pendelbussen, en zorgen we ervoor dat je goed geïnformeerd bent via onze verschillende communicatiekanalen. Onze medewerkers staan ook klaar om je te begeleiden en je vragen te beantwoorden ter plaatse.
Een duurzame toekomst
Naast deze geplande vervangingen blijft ons onderhoudsteam de inspectie- en reparatiemethoden verbeteren om de levensduur van onze infrastructuur te verlengen. Onze technici gebruiken gespecialiseerde apparaten zoals treinspoor-smeersystemen om slijtage te verminderen en de sporen langer in goede staat te houden.
Sporen vervangen is een aanzienlijke investering, maar wel eentje die essentieel is om de levensduur en efficiëntie van ons netwerk te garanderen. Door onze infrastructuur te vernieuwen, voldoen we niet alleen aan de huidige behoeften, maar anticiperen we ook op toekomstige uitdagingen.
Het meerjarenplan voor spoorvervanging is een hoeksteen van onze inzet voor de veiligheid, efficiëntie en betrouwbaarheid van Brussels openbaar vervoer. Door te anticiperen en proactief te reageren op slijtage van onze infrastructuur, zorgen we ervoor dat Brussel veilig in beweging blijft.