Wat doet een onderwaterrobot bij de MIVB?

Onlangs kregen we bijzonder bezoek: de Falcon Sea Eye onderwaterrobot kwam ons in opdracht van Beliris versterken. Hoezo?

 

Voor de uitbreiding van de metro naar het noorden, project metro3, moet een verbinding gemaakt worden tussen de bestaande metrotunnel naar Albert en de nieuwe tunnel naar Bordet. Toen projectmedewerkers de mogelijkheden bekeken om de verbinding te maken, zijn ze op een oude voetgangerstunnel gebotst die onder het station Brussel-Noord loopt. De tunnel dateert van begin 20e eeuw, en staat momenteel onder water.

Op dit plan uit 1876 kan je de tunnel nog zien, in het verlengde van de Rogierstraat. Foto (c) irismonument.be

Die tunnel zou een grote hulp zijn om het ontbrekende stukje metrotunnel aan te leggen. En daarom riepen we in opdracht van Beliris de hulp van Falcon Sea Eye in.

Wat doet zo’n onderwaterrobot juist?

Een gespecialiseerd team kwam ter plekke om de robot te water te laten: aan de hand van de camerabeelden en sonarsignalen werd het draagvermogen, de afmetingen en de kwaliteit van de structuur opgemeten en werd gekeken welke obstakels in de voetgangerstunnel aanwezig zijn.

Al naargelang de resultaten van de verdere onderzoeken zal beslist worden of de oude voetgangstunnel gebruikt kan worden als werftoegang voor de nieuwe metroverbinding.