Je weet ongetwijfeld dat als je het openbaar vervoer neemt, je gemiddeld vier keer minder uitstoot in vergelijking met de wagen: bus, tram of metro gebruiken bespaart jaarlijks 200.000 ton CO2-uitstoot. Dat komt deels omdat een bus, tram of metro veel meer mensen vervoert, maar ook omdat tram en metro op elektriciteit rijden, net zoals al een steeds groter deel van onze bussen. Maar die elektriciteit, van hoe groen is die?
Onze elektriciteit is 100% groen. Dat garandeert onze leverancier aan de hand van zogenaamde garanties van oorsprong (GO).
Garanties van oorsprong? Qué?
- Omdat het technisch gezien niet mogelijk is elektriciteit te traceren van producent naar verbruiker werd op Europees niveau het GO-systeem ingevoerd.
- De GO’s in ons contract garanderen dat er even veel groene elektriciteit geproduceerd wordt dan wij verbruiken
- Een onafhankelijk organisme geeft deze certificaten uit
- Dankzij GO’s weten we dus waar en wanneer de elektriciteit werd geproduceerd
In ons contract ligt vast dat we GO’s krijgen van eigen bodem. Onze groene elektriciteit uit wind, zon of biomassa wordt enkel lokaal geproduceerd, in België. De bron varieert naargelang het seizoen. Zo komt die in de zomer meer uit zon en in de winter meer uit wind.
Lokale productie via windmolens
De MIVB heeft veel energie nodig om zijn voertuigen te laten rijden. Wist je dat wij de 7de grootste verbruiker van het land zijn? Omdat op termijn ook al onze bussen elektrisch zullen rijden, zal dat verbruik nog toenemen.
Daarom sloot de MIVB een 5-jarig contract af met de Belgische producent van hernieuwbare energie ASPIRAVI, uit Harelbeke. Dat bedrijf baat verschillende windmolenparken uit in België. ASPIRAVI zal 50 GWh/jaar leveren, goed voor 20% van het hoogspanningsverbruik van de MIVB.
Zo zijn we niet alleen minder afhankelijk van één leverancier, maar realiseert de MIVB ook aanzienlijke besparingen door lokaal en buiten de nationale elektriciteitsbeurzen te verbruiken. Met het nieuwe contract bespaart de MIVB 4 tot 7 miljoen euro over een periode van 5 jaar!
Zonnepanelen op onze daken
Zelf investeren we ook in zonnepanelen op de daken van onze stelplaatsen. Zo werden er bij de bouw van onze stelplaats Marconi meteen zonnepanelen geplaatst. We installeerden er in juli 2019 ook 2.900 op het dak van de remise in Elsene. In Elsene zorgen de panelen voor ongeveer 43 procent van de elektriciteit. In 2020 legden we ook zonnepanelen op de daken van de stelplaatsen Jacques Brel (vlakbij Weststation) en Schaarbeek.
Eens deze nieuwe panelen in dienst zijn, beschikt de MIVB voor alle sites samen over 5.486 zonnepanelen, die een oppervlakte van 9.393 m² bedekken en jaarlijks tussen de 1.407 en 1.539 MWh produceren. De elektriciteit die de MIVB-panelen produceren stemt op jaarbasis overeen met het verbruik van 402 tot 440 Brusselse huishoudens (gemiddeld jaarlijks verbruik geschat op 3,5 MWh per huishouden).
Energiezuinig
Groene stroom is één ding, maar minder verbruiken is natuurlijk nog beter. Daarom werken we voortdurend aan het energiezuinig en duurzaam maken van al onze activiteiten terwijl we toch dagelijks een miljoen reizigers vervoeren. Enkele voorbeelden:
- Bouw stelplaatsen met strikte regels op vlak van respect voor milieu
- Interne opleiding ecologisch rijden
- Vervanging van oude verlichting door LED-verlichting
- Jaarlijkse deelname aan Earth Hour voor bewustmaking rond klimaatverandering …
We haalden begin 2018 overigens ook de ISO14001– certificering op vlak van milieubeheer en onderschrijven volmondig de 17 doelstellingen op vlak van duurzame ontwikkeling van de VN (SDG – Sustainable Development Goals). Wij dragen bijvoorbeeld rechtstreeks bij tot doelstelling 11 voor meer duurzame steden.
Elektrische bussen
Wie elektriciteit zegt, denkt uiteraard aan tram en metro. Maar hoe zit het met onze bussen? Wel, ook dat voertuigenpark gaan we de komende jaren verder vergroenen met de indienststelling van elektrische en hybride bussen.
Buslijn 33 is nu al volledig elektrisch en op lijnen 13 en 64 testen we elektrische bussen met verschillende technologieën. Op lijn 64 rijden gelede bussen die op het net in 6 minuten kunnen opladen aan snelle laadpalen.
Onze oudste bussen hebben we intussen vervangen door hybride bussen, die tot 40% procent minder verbruiken en dus uitstoten. En vanaf 2025 zullen we enkel nog elektrische bussen aankopen.