Brussel krijgt een nieuwe tram: de TNG of Tram New Generation. Die TNG is comfortabeler, ruimer en toegankelijker. Met op termijn de komst van 90 voertuigen komen er liefst 10.000 extra plaatsen bij. Maar voor jij de TNG kan nemen, moet hij nog een hele batterij testen ondergaan. Sergio Nuti, TNG Project Manager, vertelt er alles over.
De eerste TNG kwam met een speciaal konvooi uit Wenen aan in Brussel, in de nacht van 14 op 15 oktober 2021. Tot midden 2022 lag die tram, de T3203, zwaar op de pijnbank. Dat moet ook want voor constructeur Alstom de TNG in serie kan produceren en leveren, moet alles perfect zijn.
De tests zijn superbelangrijk, want een standaardmodel van een tram bestaat niet. De TNG is dus voor een groot deel specifiek ontworpen voor Brussel. “Geen enkel netwerk ter wereld is identiek,” vertelt Sergio. “Of het nu gaat om de sporen, bovenleidingen of depots, onderhouds- en wasinstallaties, of nog boordapparatuur voor monitoring en communicatie. Brussel vormt geen uitzondering.”
De teams van de MIVB en constructeur Alstom doen daarom al maandenlang uiteenlopende tests waarbij ze het prototype van de nieuwe tram toetsen aan de praktijk. De volgende trams krijgen dan de nodige aanpassingen.
Veiligheid
De testen volgen een zeer precieze en logische volgorde. De eerste reeks testen vindt plaats in het depot in Haren, waar de TNG een resem technische basisvoorzieningen doorloopt om te bekijken of ze compatibel zijn. Het gaat onder meer om de hefstand, de tramwash en de installatie waarmee de zandreservoirs van de tram worden bijgevuld.
Dan volgt een remtest. “Voordat de TNG op het normale net kan rijden, moet het de homologatieremtests van de Federale Overheidsdienst (FOD) Mobiliteit doorstaan”, aldus Sergio. “Nadat de FOD Mobiliteit groen licht geeft, stellen we het voertuig dan voor aan de brandweer.” Zo kan de brandweer de nieuwe tram grondig ontdekken, als voorbereiding op een eventuele interventie. Veiligheid blijft de topprioriteit.
“Voor de eerste rit op het net voeren de interventieteams van de MIVB depannages uit,” vervolgt Sergio. “Zo controleren we of we de TNG kunnen takelen met de interventievoertuigen van de MIVB, die op maat zijn gebouwd om te tussen te komen op het net en bij de voertuigen. Want een panne of incident is nooit uit te sluiten, zeker niet bij de eerste exemplaren van een nieuwe model. Je kan niet voorzichtig genoeg zijn met een 40-tonner.”
Kilometers malen
Eens op het net ondergaat de TNG stresstesten. Zo reed T3203 over meer dan 80 procent van het Brusselse tramnet, dat in totaal bijna 300 kilometer spoor telt. “We meten de mechanische werking van de tram terwijl hij over de sporen rijdt. De focus ligt vooral op de moeilijkste punten, met veel wrijving door scherpe bochten en steile hellingen. Het Verboekhovenplein is een goed voorbeeld. We rijden telkens met verschillende belastingsniveaus: leeg, halfvol of vol”, aldus Sergio Nuti. De volgende stap is dan testen met reizigers.
Aanpassingen
De talrijke tests leggen bloot welke aanpassingen nog moeten gebeuren. Alle opmerkingen die de technici maken, komen bij de constructeur terecht. Die voert ze eerst zoveel mogelijk uit in de werkplaats van Alstom in Brugge. Voor grotere aanpassingen keert de TNG terug naar Wenen. Dat gebeurde midden 2022 met de T3203.
Een tweede TNG, de T3202, arriveerde intussen eind april in Brussel. Deze heeft de aanpassingen die uit de tests met de eerste TNG kwamen, reeds ondergaan. De MIVB gaat intussen door met tests op de tweede TNG, terwijl Alstom de eerste in Wenen verder aanpast.
De MIVB ontvangt in totaal 5 trams van de zogenaamde “preserie”, waarop alle testen worden uitgevoerd. Eens alles met succes afgerond en perfect naar wens, kan de levering van de volgende voertuigen beginnen a rato van een tram om de 14 dagen. De ploegen van de MIVB controleren elke tram van de reeks.
10.000 extra plaatsen
De levering van alle 90 trams, voorzien voor 2025, betekent 10.000 extra plaatsen en maakt de komst van nieuwe lijnen mogelijk. De TNG biedt een pak voordelen voor de reiziger.
Met zijn brede deuren en een integrale lage vloer is hij toegankelijker, ruimer en comfortabeler. Het ontwerp zorgt voor een betere toegang voor mensen met beperkte mobiliteit, meer plaats en vlottere doorstroming in de tram. Bekijk het in het filmpje hieronder.
Voor meer informatie over de verwezenlijkingen en grote projecten van de MIVB kun je terecht in het jaarverslag.