Rise and Shine! Deel 3: de schoonmaak van onze metro’s

We zijn aan het einde van onze reeks “Rise and Shine” gekomen. Eerder vertelden we je al over de schoonmaak van onze bussen en trams. Nu zijn onze metro’s aan de beurt. We gingen op bezoek bij het team “Aspect” dat onder meer graffiti van metro’s verwijdert, en stelden hen een heleboel vragen over de schoonmaak van onze metro’s.

Het metroaanbod niet verstoren

In tegenstelling tot de schoonmaak van onze trams en bussen gebeurt de schoonmaak van onze metro’s ’s nachts, door een extern bedrijf.  Zodra de metro’s hun stelplaats binnenrijden, schiet het team in actie. Om het metroaanbod overdag te kunnen aanhouden, kan geen enkele metro uit dienst worden genomen voor onderhoud. De schoonmaak gebeurt dus ’s nachts. Overdag zijn er wel twee ploegen aanwezig op strategisch gekozen locaties om snel met de borstel het grootste vuil weg te halen op het eindpunt van de metro’s… en dit slechts in een paar minuten. Indrukwekkend! Bij noodgevallen kan de dispatching hen op elk ogenblik oproepen (als er schoonmaak nodig is omdat iemand ziek geworden is in de metro bijvoorbeeld).

Er zijn twee soorten schoonmaakacties: de gewone en de grondige schoonmaak.

Bij de gewone schoonmaak poetst het team de bestuurderspost, ze vegen de hele metro, verwijderen kauwgom,… De zichtbare delen van de metro krijgen met andere woorden een beurt. Dit gebeurt door een extern team, bij alle metro’s, elke nacht van het jaar.

De grondige schoonmaak vindt om de 10.000 km plaats. Het volledige stel wordt van kop tot teen onder handen genomen. Zelfs het vernis van de vloer wordt verwijderd en vervangen door een nieuwe vernislaag.

Het Aspect-team

Het Aspect-team werkt in de schaduw. Je ziet of hoort ze niet, maar toch zijn ze er! Ze doen allerlei zaken waar jij niet meteen zou aan denken. Elke ochtend controleren ze alle pictogrammen om ervoor te zorgen dat de officiële MIVB-stickers in goeie staat zijn. Als dat niet het geval is, verwijderen ze de stickers met een thermische stripper. Ze halen uiteraard ook de niet-officiële stickers weg. Elke week gaat het team ook metro’s te lijf met de Kärcher. Doel: graffiti weghalen… met een product waarvan enkel zij het recept kennen.

“Wij proberen de graffiti zo snel mogelijk te verwijderen”, zegt Didier van het team Aspect. “Graffiti staat helemaal bovenaan op onze prioriteitenlijst. We moeten ze binnen de 24 uur weghalen!”.

De graffitispuiters maken het hen er niet gemakkelijker op. Ze gebruiken steeds meer bijtende producten. Maar niks houdt het Aspect-team tegen!

verwijderen graffiti nettoyer metro

Graffiti en stickers, is dat alles? Natuurlijk niet. De ploeg vernieuwt de plastic folie op de ramen. Die folie beschermt onze ramen tegen zogenaamde “crassiti”, de lelijke krassen die sommige “reizigers” maken. Het is een precisiewerk, van lange adem. Ze vervangen en bedekken ook delen van het interieur van de metro met vinyl. Afhankelijk van de lopende campagnes verft dit team ook de deuren of maakt het de verlichtingsbakken schoon. De Aspect-brigade zorgt ervoor dat onze metro’s piekfijn in orde zijn.

Om de frequenties op het metronet niet in gevaar te brengen voert het Aspect-team haar controles uit wanneer de metro’s in de stelplaats staan. Zodra iemand graffiti opmerkt, geeft hij dat door aan het team zodat ze de metro in kwestie zo snel mogelijk kunnen schoonmaken. Hoe verser de verf, hoe gemakkelijker die kan weggehaald worden. Afhankelijk van de grootte van de graffiti, kan het tot een volledige dag duren om de metro schoon te maken.

Denk aan hen!

Kijk eens naar boven. Zie je daar het mooie metroplan op de wand van je metro? Wel, daar hebben Didier en het Aspect-team voor gezorgd!

We hopen dat je hebt bijgeleerd van onze “Rise and Shine”-reeks, en dat je elke keer als je een tram, bus of metro neemt aan Raymond, André of Didier denkt! Zij werken in de schaduw, maar zorgen ervoor dat jouw voertuig elke ochtend weer proper is 🙂